Klachtenprocedure
Beleid klachtenprocedure
De Opleiding Dao van de Vrouw valt in 2023 nog onder Stichting Healing Tao Opleidingen. Vanaf januari 2024 valt de Opleiding ( met de Dao Dagstart, modules, vrouwencirkels) onder de hoede van Stichting Inner Alchemist. Beide stichtingen doen er alles aan om binnen haar doelstellingen kwalitatief goede opleidingen te verzorgen en zorgvuldig om te gaan met studenten en docenten. Desondanks kan het voorkomen dat een betrokkene meent in haar belang aangetast te zijn.
Wat te doen bij een klacht
Bij een klacht is de eerste stap te proberen onderling tot een oplossing te komen. Als een rechtstreekse oplossing tussen de studente en de Dao van de Vrouw-medewerker niet mogelijk blijkt, is de volgende stap een oplossing te vinden in samenspraak met Dirkje Veltman. Is er een geschil met Dirkje dan wordt samenspraak gezocht met Inge Maassen. Inge Maassen is senior Universal Healing Tao en pionier in Nederland geweest op het gebied van vrouwen en de Dao.
Onafhankelijke klachtencommissie
Leiden deze gesprekken evenmin tot een bevredigend resultaat, dan bestaat de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de klachtencommissie van de Stichting Healing Tao Nederland.
De klachtencommissie bestaat uit een onafhankelijke expert op het gebied van verbindende communicatie (Ellie vd Est), de voorzitter (Wim Schermer), de secretaris (Els Burbank) en penningmeester (Sjanneke Lavrijssen). Zij zorgen ervoor dat degene die een klacht heeft ingediend, of namens wie een klacht is ingediend, niet in haar positie wordt geschaad als gevolg van het indienen van die klacht. Elke klacht wordt vertrouwelijk behandeld door de klachtencommissie en iedereen die op de hoogte is van de klacht.
Proces klachtenprocedure
Elke klachtenprocedure vindt in principe plaats binnen min één en max 2½ maand. De procedure start na ontvangst van de, per e-mail verzonden aan info@healingtao.info, brief waarin de klacht wordt beschreven. De ontvangstbevestiging van de brief volgt (per e-mail) binnen één week. Binnen 2 weken worden de partijen uitgenodigd voor een bemiddelingsgesprek met de onafhankelijke expert en een lid van het bestuur van de SHT Nl naar keuze van degene die de klacht heeft ingediend. Het streven is dat het gesprek binnen 2 weken plaatsvindt. De onafhankelijke expert leidt het gesprek. De klachtencommissie doet binnen 2 weken na dit gesprek uitspraak en brengt alle betrokkenen van haar uitspraak op de hoogte.
Uitspraak door onafhankelijk expert
Na behandeling en beoordeling van de klacht stelt de onafhankelijke expert op het gebied van verbindende communicatie beide partijen schriftelijk op de hoogte van haar bevindingen. In haar uitspraak geeft zij een duidelijke onderbouwing in eenvoudige taal of zij de klacht gegrond acht, welke consequenties dit met zich meebrengt en welke maatregelen zij treft. De uitspraak is voor alle partijen bindend.